FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott15/06/2021

Kan man anmäla olovlig skjutsning på cykel?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ser du ett brott, exempelvis olovlig skjutsning på cykel, kan du visserligen anmäla det. När ett brott anmäls görs i regel en utredning där det bestäms om brottet ska utredas. När det är fråga om brott som är små och vanliga är polisens praxis emellertid att en utredning inte görs. Detta talar för att polisen, efter anmälan, knappast kommer att göra en utredning.

På polisens hemsida kan du läsa mer om hur de arbetar med anmälningar.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare