FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/10/2021

Kan man anmäla någon som hotar och skadar en fysiskt?

Hej kan man anmäla någon som dagligen psykar en och hotar samt skadar en fysiskt

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De handlingar som du beskriver i din fråga benämns i brottsbalken och är därmed olagliga.

Att skada någon fysiskt kallas för misshandel och regleras i 3 kap. 5 § brottsbalken. Brottet kan ge upp till högst två år , eller om brottet är ringa böter. Även att hota någon är olagligt. Detta brott kallas olaga hot och regleras i 4 kap. 5 § Brottsbalken.

Blir du utsatt för någon utav dessa handlingar ska du kontakta polisen och göra en anmälan. Här finns ytterligare information om hur du går tillväga.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna återkomma till oss igen.

Hälsningar ,

Sara HrnicRådgivare