FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/08/2017

Kan man ångra en gjord polisanmälan?

Jag vill ta bort en anmälan om olaga hot mot min sambo hur går jag tillväga? Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

polisens hemsida går det att läsa om frågor kring anmälan om brott till polisen.

Där sägs det bland annat att polisen är skyldig att utreda alla brott som anmälts och att man därför inte kan ångra en gjord anmälan. Vad du däremot har möjlighet att göra är att komplettera en tidigare gjord anmälan genom att uppge ärendenumret på din ursprungsanmälan. Denna möjligheten finns vad gäller alla anmälningar, det vill säga anmälningar som du gjort via internet, telefon eller på annat sätt.

På hemsidan framgår det precis hur du går till väga för att ändra eller lägga till uppgifter i din tidigare gjorda anmälan. Du kan antingen göra det via internet, via telefon genom att ringa 114 14 eller genom att besöka en polisstation.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Stina JanssonRådgivare