Kan man ändra i äktenskapsförord och testamente?

Kan man ändra i ett äktenskapsförord?

Kan man ändra i ett testamente.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan man ändra i äktenskapsförord?

För att ändra i ett äktenskapsförord behöver man upprätta ett nytt äktenskapsförord och registrera det hos Skatteverket. Det går således inte att göra ändringar i det redan befintliga äktenskapsförordet, utan man måste upprätta ett nytt med de nya villkoren för att på så sätt ogiltigförklara och ändra det tidigare äktenskapsförordet. Mer om hur registreringen och vilka uppgifter som ska finnas med hittar du på Skatteverkets hemsida här.

Kan man ändra i testamente?

Det går att ändra i testamente genom att antingen återkalla det befintliga testamentet och upprätta ett nytt eller genom att göra tillägg eller ändringar i det befintliga testamentet.

Om man gör ändringar i testamentet måste man följa samtliga krav som gäller även vid upprättandet av testamente (10 kap. 6 § ÄB). Det innebär att ändringar måste göras skriftligen och undertecknas av testator och av två samtidigt närvarande vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Om formkraven inte följs är testamentet ogiltigt.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare