FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/07/2020

Kan mamman tvinga vår dotter att träffas?

Min dotter, 15 år, vill inte träffa sin mamma efter att hon meddela mig och vår dotter att hon har träffat en annan man och ska flytta ihop med honom. Kan mamman tvinga dotter att träffas mot sin vilja?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag dels använda mig av föräldrabalken förkortas (FB) och dels av allmänna principer. Svaret på din fråga är rent krasst att det beror på, men antagligen inte. Jag kommer nedan redogöra för mitt svar.

I varje fråga rörande barn som handlar om boende, umgänge eller vårdnad ska barnets bästa vara avgörande (6 kap. 2 a § första stycket FB). Det innebär att allt annat som kan spela in i beslutet får ge vika om barnets bästa pekar åt ett annat håll. Generellt kan sägas att det bästa för ett barn anses vara en god och nära relation till båda föräldrarna, och att träffa båda föräldrarna kan ju ses som en del i det. Samtidigt ska man också ta hänsyn till barnets vilja i takt med ålder och mognad (6 kap. 2a § fjärde stycket FB). En 15-årings vilja tas det i normalfall stor hänsyn till då de anses kunna bestämma mer själv och rå om sitt behov av umgänge med sina föräldrar. Att din dotter på 15 år inte vill träffa sin mamma ska man alltså lyssna på och bör agera efter.

Jag vill också påpeka att generellt talar vi i Sverige om att ett barn har rätt till sina föräldrar, medan en förälder aldrig har rätt till sitt barn. Det ställer sig därför konstigt att en mamma ska kunna tvinga sin dotter att träffa henne mot dotterns vilja.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare