Kan Kronofogden utmäta mina tillgångar om jag bor i Norge?

Hej jag har en fråga! Jag har skulder hos inkassobolag i Sverige från tidigare banklån från olika banker och kredit givare. Men jag är nu bosatt i Norge. Kan kronofogden eller inkasso bolagen driva in dom pengarna från mig i Norge eller mitt norska bank konto? Eller att kronofogden gör att jag måste leva på existensminimum i Norge fast jag är bosatt och utvandrat till Norge! Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du inte betalar dina skulder till dem du lånat pengar från (dina borgenärer) tar de ofta hjälp av inkassobolag. När inkassobolag inte kan bedriva in skulden kan de skicka skulden vidare till Kronofogden. Kronofogden är en statlig myndighet som har rätt att utmäta lön eller andra tillgångar som den skuldsatta äger.

Kronofogden har endast möjlighet att utmäta tillgångar som finns i Sverige. Har du tillgångar kvar i Sverige som du inte tog med dig till Norge, så kan således Kronofogden utmäta dessa, trots att du inte längre bor kvar i Sverige. Har du däremot inga tillgångar kvar i Sverige, kan Kronofogden inte driva in några skulder från dig. Skulden ligger därför kvar hos Kronofogden tills du har tillgångar i Sverige som går att indriva.

Sammanfattat för just ditt fall

Eftersom Kronofogden endast kan utmäta tillgångar som finns i Sverige, har de inte möjlighet att varken komma åt dina norska bankkonton eller begära att du ska leva på existensminimum. Skulden kommer således att ligga vilande, till dess att du får tillgångar i Sverige. Då har kronofogden möjlighet att utmäta dem.

Vill du veta mer om vad Kronofogden har rätt och inte rätt till att utmäta, kan du enkelt göra det på Kronofogdens hemsida (här).

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Michelle KomulainenRådgivare