Kan kronofogden utmäta huset för en mindre skuld?

Hejsan...

Jag och min fru har fått brev att dom ska utmäta vårt hus pga en skuld som jag har på totalt 66 000 kr, min fråga är om det är befogat att sätta oss på gatan för 66 000?

Vänliga hälsningar

Anders

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Utmätningsordningen
Kronofogden (KFM) har rätt att utmäta fast egendom enligt gällande rätt. En utmätning ska medföra så lite skada som möjligt och utmätning av fast egendom ska alltid vara sista steget, enligt 4:3 utsökningsbalken (UB). Detta innebär att kontanter och lös egendom ska utmätas först.

Trots att er skuld är relativ liten så har KFM rätt att utmäta fastigheten, förutsatt att inget annat finns att utmäta.

Mer om utmätning kan läsas här.

Överklagan
Om ni anser att utmätningen är felaktig kan ni begära rättelse av beslutet om utmätning, 4:33 UB. Ni kan också överklaga beslutet hos tingsrätten, 18:1 UB. Överklagan måste ha kommit inkommit inom tre veckor från att ni fick beslutet om utmätning, 18:7 UB.

Jag hoppas ni fått svar på er fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare