Kan kronofogden driva in utländska skulder?

Hej

Har varit bosatt och skriven i Norge i 7 år drygt. Lyckades dra på mig en del skulder som jag inte har möjlighet att betala. Det rör sig om banklån och krediter.

Har flyttat hem til Sverige igen nu och undrar om skulderna kan drivas in via svensk inkasso och i förlängningen kronofogden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Ett betalningsföreläggande för en utländsk skuld gäller på samma villkor som för en svensk skuld. Betalningsföreläggande ansöker långivaren om hos kronofogdemyndigheten, dessa resulterar oftast i ett utslag som kan ligga till grund för kronofogdens arbete med indrivning av skulden. Detta är möjligt genom en rad internationella överenskommelser.

Mest sannolikt är alltså att förfarandet för dina skulder i Norge blir samma som det blivit om skulderna uppkommit i Sverige. Om du vill undvika ett sådant förfarande råder jag dig att ta kontakt med dina långivare i Norge och undersöka möjligheterna att till exempel få avbetalningsplaner

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare