FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/12/2021

Kan körkortet dras in om man inte stannar vid en stoppskylt?

Hej jag hade bråttom till ett möte och råkade köra förbi en stopp-skylt. Några minuter senare stoppas jag olyckligtvis av polisen som visar hur de filmat förfarandet och ger mig böter på 2500 kr. De ansåg dock inte att jag agerat vårdslöst och återkallade därför inte mitt körkort. Jag är dock osäker på om det verkligen kommer stanna där, kommer inte Transportsstyrelsen kunna dra in det? Vad tror ni?

Gott nytt år och tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att inte stanna vid en stoppskylt innebär att man bryter mot trafikförordningen då vi har en stopplikt Sverige (3 kap. 19 § och 14 kap. 3 § 1 punkten, delpunkt b trafikförordningen). Eftersom det är Transportstyrelsen som beslutar om en eventuell återkallelse av körkort (7 kap. 2 § första stycket 7 punkten körkortslagen) så kan polisen enbart tillfälligt omhänderta ens körkort, därefter fattar Transportstyrelsen som sagt beslutet eftersom polisen rapporterar detta till dem.

Utgångspunkten vid brott mot stopplikt är att man förlorar sitt körkort om brottet inte ses som ringa (5 kap. 3 § 4 punkten körkortslagen). Det är inte alltid körkortet återkallas, man kan få en varning istället (5 kap. 9 § första stycket körkortslagen).

I ditt fall går det att konstatera att det föreligger en risk för att ditt körkort ska återkallas av Transportstyrelsen. Däremot valde polisen att enbart bötfälla dig och menade på att du inte kört vårdslöst. Sannolikheten är därför stor att du får en varning utifrån polisens resonemang, men det återstår att se efter Transportstyrelsen fattat sitt beslut.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa. Önskar dig ett gott nytt år!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare