Kan KFM utmäta pengar som föräldrar sparat ihop åt barnet?

Kan kronofogden ta pengarna som föräldrarna sparat åt barnet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om vad Kronofogden (KFM) inte får utmäta finns i 5 kap. utsökningsbalken. KFM har rätt att utmäta det allra mesta. Det verkar finnas två undantag som möjligtvis kan vara tillämpliga i din situation:

1. Ett undantag är dock att KFM inte har rätt att utmäta pengar som en person har verkligt behov av för att försörja sig själv. Efter ca en månad krävs det dock synnerliga skäl för att KFM inte ska få utmäta pengar. Tills dess förväntas man ha löst något slags samhälleligt stöd för sin försörjning. Det undantaget lär inte kunna tillämpas i din situation eftersom det krävs väldigt speciella skäl (synnerliga skäl är ett högt krav).

2. Det andra undantaget från KFM:s utmätning som kan vara aktuellt i din situation är att pengarna har getts till dig i arv eller gåva under förutsättningen att du inte ger vidare pengarna till någon annan. Undantaget är mer anpassat för vissa gåvor och blir svårtillämpligt angående pengar. Det är orimligt att sparade pengar ska överlåtas med ett sådant villkor (att det inte ska ges bort till någon annan) eftersom pengar kanske främst är till för att konsumera. Om du har fått pengarna från dina föräldrar med ett krav på att du inte får ge bort pengarna får dock KFM inte utmäta dem.

Sammanfattning
Av de två möjliga undantagen är det tyvärr osannolikt att något av dem skulle vara tillämpligt i din situation. En stark huvudregel är att KFM har rätt att utmäta egendom och så blir det nog även i din situation.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare