Kan jag bevittna min mosters testamente?

Hej!

Kan jag skriva under som vittne på min mosters testamente?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att ett testamente ska vara giltigt krävs det bland annat att det bevittnas av två personer. Enligt ärvdabalken får inte en person som är under 15 år eller på grund av psykisk störning saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen vara vittnen. Inte heller får testatorns make, sambo, syskon eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testatorn vara vittne. Arvtagaren själv får inte vara vittne till testamentet (10 kap. 1 § och 4 § ärvdabalken).

En moster omfattas inte av ovanstående personer. Under förutsättning att testamentet inte innehåller förordnande till dig själv kan du skriva under som vittne på din mosters testamente.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare