FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/05/2020

Kan jag utöka umgängestiden?

Hej!

Jag är pappa till en 8 årig dotter och har gemensam vårdnad tillsammans med hennes mamma. Vår dotter bor mestadels hon sin mamma och var 3:e helg och vissa lov hos mig. Vi bor ca 3.5 timmar ifrån varandra och jag åker och hämtar och lämnar på min dotters hemort. Vi har varit separerade i över 5 år och lever båda i nya relationer, min dotters mamma har nyss fått barn med en ny man. Trots detta vägrar hon någon form av kontakt med mig förutom ett fåtal sammarbetssamtal under åren. Separationen var väldigt jobbig för oss båda och har satt djupa spår. All kontakt mellan oss har gått antingen via Familjerätten på hennes ort och även via min dotter mormor, trots att jag försökt allt för att få till kommunikation mellan oss. Jag har under ett par år nu kämpat för att min dotter ska bo varannan helg hos mig och min fru men min dotters mamma har satt sig emot det utan att riktigt kunna motivera varför. Först menade hon att det var för långt att åka mellan orterna och att det var för jobbigt för vår dotter. Vi köpte då en liten fastighet 30 minuter ifrån min dotters hemadress där vi bor våra helger med henne. Jag försökte då återigen föreslå att vår dotter bor varannan helg hos oss men nu påstår hon att vår dotter inte vill. Min dotter har uttryckt till mig att hon vill ses oftare men vågar inte säga det till mamma. Mamman har även brutit kontakten med sin pappa och syster, så min dotter har kontakt med sin morfar genom mig. Jag får ringa min dotter 30 minuter varje söndag

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du vill utöka den umgängestid du har med din dotter. Detta är fullt möjligt, oavsett mammans vilja. För att få till en ändring i umgänget när båda vårdnadshavarna inte är överens krävs det att man går via domstol. Domstolen kan då besluta om att umgänget ska ändras (6 kap. 15 och 15 a föräldrabalken). Alla beslut rörande barnets umgänge tas i enlighet med barnets bästa (6 kap. 2 a föräldrabalken). I takt med barnets stigande ålder tar domstolen mer hänsyn till barnets vilja. Om det är så att din dotter vill ha mer umgängestid med dig kommer detta att tas i beaktande. Åtta år är fortfarande en ung ålder men det finns ingenting som säger att domstolen inte kommer ta din dotters vilja i beaktande även om man tar mer hänsyn till viljan hos ett äldre barn.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare