FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/09/2021

Kan jag undvika att bli av med körkortet trots fortkörning under prövotiden?

Hej! Blev stoppad av polisen i torsdags då dem hade kontroll på vägen och då stoppade mig för jag körde för fort. Jag körde 104 km/h och vägen var 70km/h men jag tror faktiskt inte att jag körde så fort men de tog mitt körkort ändå och gav mig böter på 3600kr. Jag försökte förklara för dem hur mycket körkortet hjälper mig dagligen då jag jobbar på hemtjänsten som alarmansvarig och jobbar på fodoora på på både jobben kör jag bil och ifall jag blir av med mitt körkort då kommer jag inte kunna jobba kvar på jobben. Dem sa att jag kan säga det till transportstelsen kanske där de kan hjälpa mig men polisen tror inte jag får tillbaka körkortet efter som jag inte har haft det i 2 år. De ville att jag ska erkänna att jag körde fort men jag förnekade detta. Vad ska jag göra nu och vad ska jag säga till transportstrylsen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under de två första åren efter att ett körkort har utfärdats gäller en så kallad prövotid. Det innebär att om körkortsinnehavaren under dessa två år gör sig skyldig till någon trafikförseelse som leder till att körkortet återkallas måste ett nytt kunskapsprov och körprov göras. Körkortet måste helt enkelt "tas om".

Hade du erkänt fortkörningen på plats hade polisen skickat ditt körkort och ett beslut om omhändertagandet till Transportstyrelsen och ärendet hade sedan varit avslutat. Men eftersom du förnekade fortkörningen kommer Transportstyrelsen, när de fått ditt körkort samt beslutet om omhändertagandet av polisen, att göra en prövning om körkortet ska återlämnas eller inte. Beslutet som fattas skickas sedan till körkortsinnehavaren. I beslutet framgår det om körkortet ska fortsätta vara återkallat eller om körkortsinnehavaren får tillbaka det. I händelse av att Transportstyrelsen beslutat att omhänderta körkortet får dock körkortsinnehavaren en chans att yttra sig om sitt behov av körkortet och omständigheterna kring vad som hände när körkortet blev indraget. Därefter fattar Transportstyrelsen ett nytt beslut om huruvida körkortet ska fortsätta vara återkallat eller inte, baserat på vad körkortsinnehavaren berättat.

För att återgå till din situation så bör du få, eller redan ha fått, ett beslut från Transportstyrelsen. Om Transportstyrelsen beslutat att ditt körkort ska fortsätta vara återkallat (och att du därmed måste ta om det) har du alltså en möjlighet att berätta för Transportstyrelsen om hur viktigt det är för din försörjning att du har ditt körkort och vilka problem du skulle få om det återkallas, så får Transportstyrelsen göra en ny bedömning utifrån dina uppgifter. Hur Transportstyrelsen bedömer dessa uppgifter går inte att svara på, det är bara att vänta och se.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare