Kan jag undkomma mina borgenärer genom att avsäga mig mitt medborgarskap och flytta?

Hej!

Om man har skulder hos kronofogden och sedan självmant säger upp sitt svenska medborgarskap och får ett medborgarskap i Norge. Följer dessa skulder med då? Fast skulderna är från Sverige, kan kronofogden ändå göra en utmätning om man får ett norskt medborgarskap eller stryks skulderna när man inte längre är svensk medborgare?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Skulder är inte knytna till medborgarskap utan person. Om jag besöker USA och ådrar mig skulder kommer inte jag undslippa dem med hänvisning till att jag inte är amerikansk medborgare. Svenska och norska, liksom svenska och många andra utländska indrivningsmyndigheter, samarbetar dessutom ifråga om utmätning och exekutionstitlar. Den svenska borgenären kan alltså ansöka om utmätning även om du bor i och har alla dina tillgångar i Norge.

Om det är så att du har enorma skulder som du inte tror dig kunna betala av inom en överskådlig tid rekommenderar jag att du läser på om och eventuellt ansöker om skuldsanering.

Vänliga hälsningar,

Elias OlssonRådgivare