FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt29/01/2019

Kan jag tvinga mitt 19-åriga barn att flytta ut?

Hej jag undrar om mitt barn som är 19 år. Han bor hemma och vill inte göra något och ha gått ut skolan. Kan jag kasta ut honom då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att låta sitt barn bo kvar hemma utgör en del av föräldrars underhållsskyldighet. Regler om detta finns i 7 kap föräldrabalken (FB).

Underhållsskyldigheten slutar som utgångspunkt då ditt barn fyllt 18 år eller tills dess att barnet slutat skolan. Till detta räknas inte universitet eller högskola (7 kap 1 § andra stycket FB).

Kan jag tvinga mitt barn att flytta ut?

Eftersom din son inte längre går i skolan och dessutom är över 18 år har du rätt att tvinga honom till att flytta om det är det du vill. Du är inte heller skyldig att försörja honom på något annat sätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare