Kan jag testamentera mitt arv till mitt styvbarn om jag avlider före min mor?

Hej!

Min fråga är så att min mor bor in Nederländerna, jag i Sverige. Jag har ej syskon eller egna biologiska barn.

Om jag skulle avlida förre min mor, kan jag då testamentera mitt arv till mitt styvbarn - eller barnbarnen?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till Ärvdabalk (1958:637), nedan kallad ÄB.

Arvsordning

Utgångspunkten är att om du dör före din mor så ärver hon dig eftersom du inte har några barn eller barnbarn (2 kapitlet 2 § första stycket ÄB). Om din far också är i livet så delar din mor och far på arvet.

I det fall du är gift så ärver din make/maka dig istället (3 kapitlet 1 § första stycket ÄB). När din make/maka sedan avlider så har dina efterlevande rätt till "din del" av din make/makas arv (3 kapitlet 2 § första stycket ÄB). Detta innebär att om någon av dina föräldrar lever eller några av dina föräldrars syskon eller deras barn lever så har dessa rätt att ärva en del av det som din make/maka lämnar efter sig.

Ovan bestämmelser är huvudregeln gällande arv. Om du inte vill att ovan ska ske så kan du skriva ett testamente där du anger hur du vill att arvet efter dig ska fördelas. Svaret på din fråga är alltså ja, du kan skriva i ditt testamente att du vill att ditt styvbarn och/eller barnbarn ska ärva dig och då kommer inte din mamma ärva något alls och inte heller din make/maka i det fall du är gift (om du är gift så har dock alltid din make/maka rätt att få ut minst fyra prisbasbelopp efter att bodelning mellan er har gjorts (3 kapitlet 1 § andra stycket ÄB). År 2020 motsvarar fyra prisbasbelopp 189 200 kr. Räcker inte din make/makas del av bodelning för att täcka prisbasbeloppet så kommer resten tas från dina tillgångar).

Testamente

För att testamentet ska vara giltigt så krävs det att det är skriftligt och att två vittnen närvarar när du skriver under testamentet. Vittnena ska skriva under med sina namn, vart de bor, tid för underskriften och även yrke om det är relevant (10 kapitlet 1-2 § ÄB).

Vittnena måste vara över 15 år och inse att det är ett testamente de skriver under och betydelsen av det. Vittnena får inte vara din make/sambo eller en nära släkting (10 kapitlet 4 § första stycket ÄB). De som ärver dig enligt testamentet får inte heller vara vittnen och inte heller de vars nära anhöriga ärver dig enligt testamentet (10 kapitlet 4 § andra stycket ÄB).

Sammanfattning

Du kan testamentera ditt arv till ditt styvbarn och/eller dina styvbarnbarn om du vill att de ska ärva dig. För att din mor inte ska ärva dig krävs det alltså att du skriver ett testamente och att detta testamente upprättas på ett korrekt sätt.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Behöver du ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta någon av Lawlines jurister.

Mvh

Sanna WallRådgivare