Kan jag testamentera min bostadsrätt till min flickvän som bor i Thailand?

Min sambo bor i Thailand. Kan hon vara ärvtagare av min bostadsrätt i Sverige om jag önskar så i min testament? Jag har en son som skall ärva ngt annat

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om testamente och arv hittar vi i ärvdabalken (ÄB).

Det finns inga problem med att testamentera bort din bostadsrätt till din flickvän även om hon bor i Thailand, ÄB 9 kap 3 §. Det enda du behöver tänka på är att följa de formkrav som finns för upprättande av testamente. Det vill säga att du skriftligt upprättar ett testamente och har två vittnen som skriver under samt närvarar när du skriver under testamentet, ÄB 10 kap 1 §.

Vad som däremot kan påverka testamentet är din sons rätt till arv. Enligt svensk lag kommer nämligen din enda son ärva all din egendom efter din död om du inte testamenterar bort något. Detta kallas för arvslott, ÄB 2 kap 1 §. Men även om du testamenterar bort viss egendom så har din son åtminstone rätt till halva arvslotten. Detta kallas för hans laglott, ÄB 7 kap 1 §.

För de flesta människor är en mycket stor del av ens förmögenhet knuten till bostaden. Om din bostadsrätt motsvarar mer än hälften av värdet av din totala egendom (det vill säga mer än vad som motsvarar din sons laglott) kommer din son ha rätt till en så stor del av bostadsrätten så att han får ut sin laglott. Dock är det möjligt för din son avsäga sig sitt arv genom att godkänna testamentet, ÄB 17 kap 2 §.

Sammanfattning

Det finns inga problem med att testamentera din bostadsrätt till din thailändska flickvän. Vad som däremot kan bli problematiskt, beroende på hur dina egendomsförhållanden ser ut, är din sons rätt till sin laglott. Laglotten motsvarar hälften av hans arvslott, det vill säga hälften av den totala egendomen du efterlämnar dig vid din död. Om bostadsrätten är värd mer än så kommer din son ha rätt till en viss del av bostadsrätten, eller åtminstone värdet av den, så länge han inte godkänner testamentet och därmed delvis avstår sitt arv.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare