Kan jag testamentera bort allt?

Hej på er.

Vet med 1000 % garanti att ingen på min enskilda sida ska ärva mej när jag är ensam efter mannen den gång han går bort. Vi har inga barn i vårt hem alls.

Vill att endast mannens sida ska ärva sånt som jag ärvt och det han ärvt) pengar /aktier). Då menar jag mannens syskonbarn - specifikt deras barn som ekonomisk stabilitet inför deras framtid.

Är det möjligt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv och testamente finns i ärvdabalken. Om du själv inte har några barn eller barnbarn är det möjligt för dig att testamentera bort allt du äger till vem eller vilka du vill. De enda som har rätt till arv trots testamente är bröstarvingar (7 kap. 1 § ärvdabalken). De som är bröstarvingar är barn, barnbarn och vidare i nedstigande led. Har du inga egna barn kan du därför testamentera bort allt till din mans sida.

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare