FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/10/2015

Kan jag som enskild vårdnadshavare flytta utomlands med barnen?

Om jag har enskild vårdnad, har jag rätt att flytta utomlands med barnen så länge som jag ser till att pappan får fortsatt umgänge med barnen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Eftersom du har enskild vårdnad av barnen har du rätt att bestämma var barnen ska bo. Fadern har i nuläget alltså inget att säga till om angående barnens boendesituation, vill han ha en sådan rätt får han ansöka om gemensam vårdnad.

Ovan är alltså min bedömning, men då jag antar att det här är en väldigt viktig fråga för dig kan jag rekommendera att du tar kontakt med en jurist som är specialiserad inom detta område. Förslagsvis Familjens Jurist.

Mikael JonassonRådgivare