Kan jag som bröstarvinge begära att få ut mitt efterarv direkt om det är upprättat i testamente?

Hej! Mina föräldrar är sambo och har två biologiska barn tillsammans. Mina föräldrar har upprättat ett traktamente som säger att de ärver varandra och att deras biologiska barn får vänta med sitt arv tills båda avlider - det är undertecknat av mina föräldrar och korrekt utformat juridiskt (men det är inte undertecknat av de biologiska barnen). Min fråga är: kan jag som biologiskt barn ändå begära att få ut mitt arv direkt av den förälder som avlidit, trots det traktamente som är upprättat (när den andre föräldern fortfarande är i livet)? Jag vill att frågan besvaras av utbildad jurist

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att den rör testamente eftersom det rör sig om arv. Traktamente innebär å sin sida ekonomisk ersättning för att täcka ökade levnadskostnader vid tjänsteresa, vilket inte verkar vara relevant för din fråga.

Regleringen

Sambor ärver, enligt svensk rätt, inte varandra. Därför förutsätter arv mellan sambor att det finns ett giltigt upprättat testamente. Däremot ärver makar varandra. När det finns gemensamma barn i ett äktenskap och den ena maken avlider har efterlevande make rätt att ärva den avlidna maken med fri förfoganderätt. Barnen (som kallas bröstarvingar) har då rätt till erfterarv när den efterlevande maken avlider. Då kommer bröstarvingarna att få ut sin del av den först avlidne föräldern i form av efterarv + arvet efter den senast avlidne föräldern. Detta regleras i 3 kap 1 § Ärvdabalken

Din situation

Somsagt, för att sambor ska kunna ärva varandra behövs ett giltigt upprättat testamente som ger uttryck för testatorns yttersta vilja. Det man har gjort i detta fallet är att plocka ut regleringen om efterarv från ärvdabalken och upprättat ett testamente. På så sätt kommer den efterlevande sambon ha rätt att ärva den avlidne med fri förfoganderätt och ni som bröstarvingar har då rätt till efterarv. Hade inte testamentet funnits som reglerat arvsrätten hade inte efterlevande sambo kunnat ärva den avlidne - de hade då behövt ingå äktenskap för att kunna ärva varandra.

Testamentet

Det som testamentet är ämnat att ge uttryck för är testamentatorns yttersta vilja. Du kan inte bestrida denna vilja, utan det som testamentet ger uttryck för är så testatorn har valt att fördela sin egendom och så länge testamentet är upprättat enligt de formkrav som föreskrivs, så är det gällande. Du kan inte heller bestrida ett testamente. Det finns en viss möjlighet att klandra ett testamente men det handlar snarare om ogiltighet vid testamentets upprättande eller om din laglott skulle inskränkas, i sådana fall är det möjligt att påkalla jämkning.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis kan man säga att genom testamentet så har man velat åstadkomma samma effekt gällande arvsrätt mellan sambor som gäller mellan makar om den ena maken avlider. Det som testamentet ger uttryck för är testatorns yttersta vilja. Någon rätt att kräva annat än vad som står i testamentet finns inte, däremot kan du påkalla jämkning om din legala rätt till laglotten inskränks. I annat fall är det svårt att ogiltigförklara ett testamente och det verkar inte heller vara relevant i detta fallet eftersom du skriver att det är upprättat juridiskt korrekt.

Om du önskar mer ingående svar på din fråga eller har andra funderingar hänvisar jag dig vidare till vår express-rådgivning. Där har du också möjlighet till återkoppling i ditt ärende.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare