FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/01/2021

Kan jag själv byta umgängesdagar?

Hejsan har via domstol idag ensam vårdnad sedan ett halvår tillbaka. då när dommen skrevs så står det i pappret att barnet ska vara hos mamman varje ojämn helg . Men nu har det blivit annorlunda med jobbet så vill byta helg ,kan jag göra det själv ?eller måste man till tingsrätten för att ändra det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har ni fått en dom med fastslaget umgänge måste domen följas. Försöker du hindra umgänget med mamman på hennes umgängesdagar kan du göra dig skyldig till umgängessabotage. Det enklaste för att slippa gå via rätten är att du tillsammans med mamman försöker få till en ändring av dagarna då hon träffar barnet. Familjerätten i er kommun kan via samarbetssamtal hjälpa er i frågan och upprätta ett umgängesavtal där de nya dagarna regleras. Avtalet är giltigt om det är skriftligt och godkänt av socialnämnden, det får då samma rättsverkan som en dom (6 kap. 15 a § 3 st. föräldrabalken).

Mitt råd till dig är att du i första hand försöker prata med mamman om en ändring av dagarna och tillsammans skriva ett nytt umgängesavtal som reglerar de nya umgängesdagarna. Du kan inte självständigt hindra mamman från att träffa barnet de dagarna hon har rätt till umgänge via dom utan att riskera att göra dig skyldig till umgängessabotage. Umgängessabotage kan få långtgående konsekvenser, exempelvis är det en indikation på att vårdnaden bör ändras.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare