Kan jag sälja mitt hus utan att det påverkar arvet till mina barn? Kan min son köpa mitt hus till taxeringsvärde?

Hej.

Jag är änka och står som ensam ägare till en villa. Jag har 3 vuxna barn. Jag sitter alltså i odelat bo efter min avlidna make.

Kan jag sälja mitt hus utan att det påverkar arvet till mina barn? Jag funderar på att köpa en bostadsrätt.

Kan min som köpa mitt hus till taxeringsvärde? Måste då i så fall dom andra 2 barnen ersättas med motsvarande värde?

Tilläggas kan att min avlidna make är far till 2 av mina 3 barn.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Av din fråga framgår att du ärvde din make. När du ärvde gjorde du det med fri förfoganderätt (3 kap. 1 § ÄB). Att ärva med fri förfoganderätt innebär att du kan förfoga över egendomen, t.ex. sälja egendomen, men inte testamentera bort den.

Om du säljer fastigheten till en utomstående part och sedan köper en bostadsrätt kommer det inte att påverka dina barns arv annat än att de ärver bostadsrätten. Observera dock att värdet som du får ut av fastigheten delvis kan ingå i kvarlåtenskapen efter din make, om ni både ägde huset, vilket inte kommer att tillfalla det barn som du inte delar med din make.

Om du säljer ditt hus till din son till taxeringsvärdet så kan det påverka arvet till dina andra barn. Vad en arvlåtare i livstiden gett en bröstarvinge (barn till arvlåtaren) ska avräknas som förskott på bröstarvingens arv (6 kap. 1 § ÄB). Det är differensen mellan marknadsvärdet och taxeringsvärdet som avräknas på bröstarvingens arvslott. Detta gäller med undantag för när annat har föreskrivits av arvlåtaren (exempelvis i testamente eller gåvobrev) eller om det med hänsyn till omständigheterna måste antas att annat varit avsett. Dina andra barn måste inte ersättas med motsvarande värde nu, utan de kompenseras med differensen när arvet efter dig fördelas.

Eftersom det inte framgår om sonen som möjligen ska köpa ditt hus är ett gemensamt barn eller ett särkullbarn, så gör det beräkningen arv och förskott mer komplicerat. Jag skulle därför rekommendera dig att kontakta en juristbyrå för rådgivning så att du för full klarhet i vad som gäller.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare