FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/06/2020

Kan jag sälja beslagtaget gods som återlämnats?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, du bör som regel kunna sälja egendom som varit föremål för beslag, men återlämnats

Din fråga regleras inte uttryckligen i lagstiftning, men generellt och som huvudregel kan sägas att du har rätt att fritt förfoga över din egendom, exempelvis genom att sälja den.

Om din egendom varit föremål för beslag hos polisen, men blivit återlämnad, och inte längre behövs i exempelvis en brottsutredning, så ser jag inga direkt tillämpliga legala hinder mot en försäljning, beroende på vad det är för gods givetvis.

Är det ett vapen kan du inte sälja det hur som helst, men är det exempelvis en mobiltelefon, så ser jag inga problem med det. Det är trots allt din egendom.

Mitt råd

Baserat på den lilla information du gett mig, så är det svårt för mig att ge dig ett mer utförligt svar, men om du är osäker på om du får sälja det gods du fått återlämnat, så råder jag dig att höra av dig till Polismyndigheten för att säkerställa att det är tillåtet.

Jag hoppas att det gjorde läget åtminstone lite klarare, och önskar dig en trevlig kväll!

Med vänliga hälsningar,

Mattias TörnströmRådgivare