FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt14/04/2022

Kan jag resa till USA trots att jag har dömts för brott?

jag är dömt för ringa vapenbrott , men fick bara göra samhällstjänst 200 timmar. men kan jag söka esta för att resa till USA ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svenska medborgare omfattas av Visa Waiver Program, vilket innebär att svenskar vanligtvis inte behöver ansöka om visum för att få resa in i USA. För att få resa in i USA krävs istället att man ansöker om ett inresetillstånd enligt VWP genom en så kallad ESTA-ansökan. I ansökan får man besvara frågor som bland annat innefattar om man tidigare blivit dömd för något brott. Har du blivit dömd för ett brott av “moral turpitude”, moralisk skändlighet, kan du bli nekad inresetillstånd i USA. Vad som anses vara ett brott av moralisk skändlighet är inte helt klart, men det kan inte uteslutas att ringa vapenbrott skulle kunna utgöra ett brott av sådan typ.

Det finns dock undantag som innebär att man trots att man begått brott av moralisk skändlighet, ändå kan få inresetillstånd i USA. Ett undantag är om du var under 18 år när brottet begicks och om det gått mer än fem år sedan brottet begicks. Det andra undantaget blir tillämpligt om det brott du dömts för har ett maxstraff som inte överstiger ett års fängelse och man inte dömts till mer än sex månaders fängelse. Ringa vapenbrott har ett maxstraff på sex månader (9 kap. 1 § Vapenlagen) och i ditt fall blev du inte dömd till fängelse, vilket innebär att undantaget kan bli tillämpligt i ditt fall.

Skulle din ESTA-ansökan ändå inte beviljas, kan du istället ansöka om turistvisum hos den amerikanska ambassaden. Då genomförs istället en intervju där beslutet grundas på flera omständigheter. Ambassaden genomför då en personlig intervju med dig och din dom behöver inte utgöra ett hinder mot inresetillstånd.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Linnéa HanssonRådgivare