FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/10/2021

Kan jag resa till USA om jag har blivit dömd för ringa narkotikabrott?

Hej

Jag är 2021 dömd för ringa narkotikabrott. Innehav av 3st xanor bensodiazepiner. Inget urinprov utan endast innehav. Kan detta påverka att jag inte får resa till USA?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller svenskars inresa till USA finns ett förenklat förfarandesätt för tillhandahålla ett visum digitalt, detta kallas för ett ESTA-visum (Electronic System for Travel Authorization).

En av frågorna i formuläret är om du som individ någonsin har blivit dömd för ett brott. Besvaras denna fråga med ett JA, är du inte en aktuell kandidat för att erhålla ett visum genom ESTA-programmet. I stället måste du vända dig till den amerikanska ambassaden för att ansöka om ett s.k. "travel visa" där du får förklara varför du avser att resa till USA, vad du ska göra där, hur du ska försörja dig under resan o.dyl. Även andra omständigheter, såsom varför du inte sökte via ESTA-programmet kan bli en aktuell fråga som du måste kunna besvara under ditt möte hos ambassaden. När du anger att du har blivit dömd för ringa narkotikabrott gör de en bedömning avseende din lämplighet till inresa i USA och följdaktligen om du ska beviljas ett visum.

Detta är de formella reglerna, däremot finns det flertalet människor med anmärkningar i belastningsregistret som har ansökt om visum via ESTA-programmet och fått det beviljat genom att helt enkelt ljuga på frågan om de har blivit dömda för ett brott. Skälet till varför folk lyckas med detta är att pga att det är ytterst svårt (om inte omöjligt) för USA och dess myndigheter att kontrollera om dessa uppgifter är sanna då USA inte har någon officiell tillgång till det svenska belastningsregistret. Detta är så klart inget att juridiskt rekommendera då det ändå föreligger en risk (om än minimal) för upptäckt och kan då leda till obekväma konsekvenser (t.ex hamna på deras svartlista).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare