FrågaÖVRIGTÖvrigt21/06/2023

Kan jag motsätta mig att min nya mans barn får mitt efternamn?

Jag har ett adligt efternamn och jag undrar om jag har rätt i att om jag gifter mig igen så kan min nya man ta mitt efternamn utan problem, men hans biologiske son som är åtta år och hans adoptivson som är under ett år, kommer aldrig någonsin att kunna bära mitt adliga efternamn?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag har ett adligt efternamn och jag undrar om jag har rätt i att om jag gifter mig igen så kan min nya man ta mitt efternamn utan problem, men hans biologiske son som är åtta år och hans adoptivson som är under ett år, kommer aldrig någonsin att kunna bära mitt adliga efternamn?

Jag tolkar din fråga som att du undrar om möjligheten för dig att ordna så att din nya man tar ditt efternamn, men inte din nya mans biologiska son och adoptivson.

Vad gäller?

Föräldrar som har gemensam vårdnad om ett barn måste vara överens för att barnets efternamn ska kunna bytas. Om föräldrarna har gemensam vårdnad men inte är överens om namnbyte kan varken Skatteverket eller domstolen besluta att namnet ska ändras.

För den som är ensam vårdnadshavare räcker det oftast att ansöka till Skatteverket för att byta ett barns efternamn. På samma sätt räcker det oftast att ansöka till Skatteverket när det finns två vårdnadshavare och de är överens om namnändringen.

I vissa fall räcker det inte att ansöka till Skatteverket, utan en domstol måste pröva om namnbyte är det bästa för barnet. En ansökan till tingsrätten krävs när det gäller barn i familjehem och om barnet från början inte har samma efternamn som föräldern.

Domstolens handläggning

Domstolens uppgift är att komma fram till om det bästa för barnet är att byta efternamn. Vanligtvis hämtar domstolen in ett yttrande från socialnämnden och alla berörda personer får uttala sig. Har barnet fyllt 12 år krävs det också att barnet vill byta efternamn. Är barnet yngre ska socialnämnden ge barnet möjlighet att framföra sina åsikter till domstolen som tar med det i sin bedömning.

När domstolen beslutat

Det räcker inte att en domstol förklarat att ett namnbyte är förenligt med barnets bästa. Vårdnadshavaren måste fortfarande ansöka hos  Skatteverket för att namnbytet ska genomföras.

Sammanfattande bedömning i ditt fall

Således beror alltså dina möjligheter på om du kommer ha gemensam vårdnad om sönerna eller inte, och om din nya man har ensam vårdnad om barnen kan det finnas en viss möjlighet för honom att byta efternamn på barnen. Jag hänvisar således till informationen som är redogjord ovan.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare