Kan jag kräva min exman på restskatt?

Hej, Jag och min man skilde oss för 1 år sedan. I samband med det så upprättades ett bodelningsavtal. Jag som hade mest tillgångar fick lösa ut min man. Detta gjorde jag bland annat genom att sälja av gamla aktier som jag fått långt bak i tiden från min mormor och morfar. Kontanter utbetalades därefter till min exman. Vid deklarationen så har jag nu fått ett stort belopp i kvarskatt, 110 000 kr, pga försäljningen av de gamla aktierna. Har jag någon möjlighet att kräva att min exman på delar av beloppet? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

En huvudregel i svensk äktenskapsrätt är att varje make är ansvarig för sina egna skulder (1 kap. 3 § äktenskapsbalken (ÄktB). Vid en bodelning får varje make undanta tillräckligt för att täcka de skulder den hade när talan om äktenskapsskillnad inleddes (11 kap. 2 § ÄktB). Det hade alltså varit möjligt för dig att undanta en skatteskuld från bodelningen.

Jag tolkar dock din fråga som att bodelningen redan är slutförd. Över bodelningen upprättas en handling som skrivs under av båda makarna (9 kap. 5 § ÄktB). Den registreras även hos Skatteverket (13 kap. 6 § ÄktB). Om det har skett en bodelning så gäller den mellan de (före detta) makarna.

Sammanfattningsvis finns det sannolikt ingen möjlighet att i efterhand kräva din exman på restskatt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare