FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis27/05/2021

Kan jag kräva att polisen legitimerar sig? Kan jag filma/fotografera polisen?

om uniformerad polis kommer till min bostad kan jag kräva att de legitimerar sig?

får jag filma/fotografera dem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan jag kräva att polisen legitimerar sig?

Under sin tjänstgöring ska en polisman kunna legitimera sig, om inte särskilda skäl talar emot (11 § polisförordningen). Särskilda skäl kan t.ex. vara om det hade förhindrat polismannen i sina tjänsteuppgifter eller om begäran sker i syfte att provocera polismannen.

Du kan alltså i regel kräva att polismannen uppvisar sin polislegitimation. Skyldigheten är dock inte absolut.

Därtill kan nämnas att polismannen är skyldig att agera så hänsynsfullt som möjligt, visa behärskning och uppträda på ett sätt som inger förtroende (10 § polisförordningen).

Kan jag filma/fotografera polisen?

Som huvudregel har du rätt att filma/fotografera polisen. Undantag föreligger om du t.ex. genom filmandet/fotograferingen stör polisens arbete eller om det innebär en säkerhetsrisk för dig eller någon annan att du filmar/fotograferar (13 § polislagen).

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare