Kan jag köra moped utan körkort?

Om jag har körkortstillstånd, tagit riskettan och introduktionskurs till bil, får jag då köra moped även om jag inte gått mopedkurs?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt körkortslagens 2 kapitel 1 § får endast den som har ett giltigt körkort vistas i trafiken. I och med att du varken har B-körkort eller moped körkort (AM-körkort) så kan du inte anses köra moped lagligt.

Om du har körkortstillstånd får du däremot övningsköra mopeden.

Hoppas du fick svar på din fråga! Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare