Kan jag köra med spansk körkort i Sverige?

Hej,

Jag klarade uppkörningen i Spanien för några veckor sedan och har sedan dess flyttat och skrivit in mig i Sverige. Jag har fått mitt tillfälliga spanska körkort, men inte själva plastkortet. Om jag loggar in på spanska transportstyrelsens hemsida så ser jag att mitt körkort är i tillverkningsfasen. Det kan dröja några månader att få körkortet, men jag verkar vara i systemet nu.

Vad händer om jag blir stoppad av svensk polis och visar giltigt legitimation och mitt tillfälliga körkort (som bara är giltig i spanien men bevisar att jag kan köra)?

Tack!

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring din situation hittar du stadgade i Körkortslagen.

Enligt Körkortslagens 2 kapitel 1 § får endast den som har ett giltigt körkort vistas i trafiken. Det finns alltså ett lagstadgat krav på att den som är ute och kör bil ska ha med sig körkortet, 3 kap. 15 § körkortslagen.

Du berättade i ditt inlägg att du har ett tillfälligt spansk körkort som då ska utgöra ett bevis på att du kan köra bil. Både Spanien och Sverige ingår i det så kallade EES-samarbetet. Detta innebär att ditt spanska körkort är lika mycket giltigt här i Sverige som den är i Spanien, 6 kap § 1 Körkortslagen.

Så länge du kan styrka din identitet samt har ett bevis på att du legitimt är förare och kan köra (ID-handling + ditt tillfälliga spanska körkort) borde det i normala fall inte uppstå några problem ifall du blir stoppad av polis.

Hoppas detta svar var till hjälp! Har du fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare