Kan jag köra bil under pågående ansökan om utbyte av utländskt körkort?

jag har ett engelskt körkort som jag vill byta till ett svenskt. kan jag köra bil medan polisen har mitt engelska körkort och jag ännu inte fått mitt svenska?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan köra bil under handläggningstiden för utbytet av ditt engelska körkort till ditt svenska. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Körkortslagen (KörkL) samt Transportstyrelsens hemsida.

Regeln är att man alltid ska ha med sig ett giltigt körkort när man kör ett fordon som kräver körkort (3 kap. 15 § KörkL), annars kan man bli dömd till penningböter (9 kap. 2 § första stycket KörkL). Därför uppmanar Transportstyrelsen att man inte ska köra under handläggningstiden för ett utbyte av körkort.

Om man ändå verkligen måste köra under tiden för utbytet, rekommenderar Transportstyrelsen att man tar med sig en fotokopia av sitt utländska körkort samt giltig svensk legitimation när man kör.

Dock är det viktigt att komma ihåg att om man blir stoppad av polis när man inte har giltigt körkort med sig, så finns det alltid en risk att polisen bötfäller en, då det är en bedömning polisen gör i varje enskilt fall.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare