FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/07/2022

Kan jag köra bil om jag tappat bort mitt körkort?

Jag har anmält till transportstyrelsen och 11414 att jag tappat bort mitt körkort. Nu är jag på semester och kör bil och har inget annan gilltig id. Och passet ligger hemma och de har gått ut. Hur blir detta då? När jag kör och bli stoppad? Och hur legitmerar jagmej när jag hämtar nya körkortet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finner vi i körkortslagen (KörkL). Enligt 3 kap 15 § KörkL ska den som kör bil ha med sig körkortet, eller, om körkortet efter utfärdande ännu inte har hämtats ut och färden äger rum inom två månader från den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet. Om föraren uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot reglerna i 3 kap 15 § KörkL kan föraren dömas till penningböter, 9 kap 2 § första stycket KörkL. Det finns dock undantag från denna regel. Föraren ska exempelvis inte dömas till straff om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort. Eftersom du har gjort en förlustanmälan både hos Transportstyrelsen och hos polisen kan du köra bil utan att riskera penningböter.

Vad gäller hämtning av ditt körkort måste du identifiera dig med en godkänd och giltig id-handling. Om du saknar giltig legitimation för att hämta ut ditt körkort rekommenderar Transportstyrelsen att förnya legitimationen/id-handlingen. Gå in på Transportstyrelsen för att få reda på godkända legitimationer vid utlämning av körkort.

Om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa ytterligare frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare