Kan jag köpa en bostadsrätt efter ansökan om skilsmässa men innan dom vunnit laga kraft?

Kan jag köpa en bostadsrätt efter det att vi lämnat in om skilsmässa men innan det att den vunnit laga kraft? Om ja, räknas den som enskild egendom eller ska den ingå i bodelningen? Jag har förstått att man kan bodela dagen då man ansöker till tingsrätten.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning vid äktenskapsskillnad ska ske när domen om äktenskapsskillnad vunnit laga kraft (9 kap. 1 §, 1 kap. 5 §, 5 kap. 6 § äktenskapsbalken). Däremot ska bodelningen göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (9 kap. 2 § äktenskapsbalken). Det innebär alltså att bodelning ska göras när domen vunnit laga kraft men det som ska ingå i bodelningen är det som fanns i boet den dagen då ansökan om äktenskapsskillnad gjordes. Det är dock även möjligt att utföra bodelning när ett mål om äktenskapsskillnad pågår om någon av makarna begär det (9 kap. 4 § äktenskapsbalken). Bodelningen ska då ske genast efter makes begäran.

Varje make har från ansökan gjorts fram till bodelning sker en särskild redovisningsplikt (9 kap. 3 § äktenskapsbalken). Det innebär att makarna är skyldiga att redovisa för förvaltningen av sin egendom. Om den ena maken minskar sitt giftorättsgods innan bodelning har skett kommer detta att kompenseras med en redovisningsfordran på den makens sida i bodelningen.

I ditt fall innebär detta att om du köper en bostadsrätt innan bodelning har skett kommer bostadsrätten i sig inte ingå i bodelningen. Däremot om det kapital du använt för att köpa bostadsrätten var giftorättsgods så kommer värdet av detta ingå i bodelningen som en redovisningsfordran trots att det nu finns i bostadsrätten.

På så sätt kan en make inte undandra den andra makens rätt att erhålla hälften av värdet av sin makes giftorättsgods vid bodelning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare