Kan jag häva ett borgensåtagande?

Hej.

Är borgenär åt min dotter på lägenhet som hon har misskött.

Jag har pratat med fastighetsägare om att få bryta borgensskap men de hänvisar till 2 år.

Jag har googlat lite om vad som krävs och då stod det att man behövde ha bra inkomst, minst 4 ggr hyra.

Jag är förtidspensionärer med ca 115000/år.

Min undran är om det är en lag att man ska ha hög inkomst så jag skulle kunna häva borgenskapet pga för låg inkomst.

Orolig mamma.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns tyvärr inte lagreglerat att det krävs en viss inkomst för att man ska gå i borgen för någon och inte heller några bestämmelser som ger dig rätt att häva borgensåtagandet. Att du gått i borgen för din dotter är en säkerhet för kreditgivaren och väldigt svårt att ta sig ur. Givetvis kan du avtala med kreditgivaren och denne kan låta dig häva det (det finns inget förbud mot att låta någon häva sådant), däremot har du ingått ett avtal med kreditgivaren genom att du gick i borgen för din dotter. Utgångspunkten är att avtal ska följas och du har därmed inte heller rätt att häva åtagandet.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare