Kan jag ha ett villkor om förskott på arv i ett gåvobrev?

Jag har gett ett barn 200 000 kr. Jag vill ej att detta ska räknas som förskott på arv. Om jag skriver ett gåvobrev där jag noterar att det ej ska räknas som förskott kan man göra så.

Läste en tidigare fråga om detta som ni besvarat. Det gällde en bostadsrätt och jag förstod ej.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten med förskott på arv hittar du i ärvdabalken (1958:637) (ÄB). Det är att den avlidne vill att samtliga arvsberättigade ska få lika mycket. Därför finns det reglerat i ÄB 6 kap. 1 § att gåvor som den avlidna under sin livstid gett till sina barn ska ses som förskott på arv. Detta gäller ifall inte något annat föreskrivs eller att det måste antas ha varit avsett med hänsyn till omständigheterna.

I och med detta är det därför möjligt att i ett gåvobrev skriva att pengarna i ditt fall inte ska utgöra förskott på arv, för då har annat föreskrivits som visar gåvan inte ska utgöra ett förskott. Det är vanligt att ett sådant villkor finns i ett gåvobrev.

Upprättas inget gåvobrev måste det istället bevisas med hjälp av omständigheterna att det inte var ett förskott, vilket kan vara svårt. Gåvobrevet är alltså ett utmärkt skriftligt bevisunderlag som visar att presumtionen om förskott på arv inte gäller den specifika gåvan.

Till skillnad från vad som gäller vid gåva av fastigheter finns det inte något krav på att ett gåvobrev ska skrivas när det gäller gåva av pengar oavsett hur stort beloppet är. Men ska villkor finnas såsom förskott på arv är det lämpligt och tillåtet att göra det.

Hoppas att detta blev tydligare! Om inte, är du välkommen att höra av dig ifall du har fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Catarina Franco EdlundRådgivare