Kan jag göra något för att få tillbaka utlånade pengar?

<p>Hej, Mitt EX är skyldig mig pengar och säger att hon ska betala tillbaka men misstänker att hon inte kommer att göra det! Eftersom hon säger att hon ska betala tillbaka så är hon ju medveten om att hon har en skuld. Kan jag göra nåt för att få tillbaka pengarna ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om du har en fordring på ditt ex och den fordringen har förfallit till betalning kan du ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden.

Jag råder dig att i första hand meddela ditt ex om att du kommer ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden för att se vad det får för effekter. Om hon fortfarande inte vill betala tillbaka hittar du ansökan HÄR.

Vad som kommer hända då är att kronofogden skickar ett brev till ditt ex, som i princip säger att hon ska betala sin skuld till dig. Om hon bestrider kravet, är nästa steg att väcka talan i domstol. Det brukar oftast räcka med att personen får ett betalningsföreläggande från Kronofogden då rättsprocesser är både dyra och tidskrävande. Återigen är det bra att påtala det här till ditt ex, dvs att nästa steg är att ansöka om stämning inför tingsrätten.

Oavsett om skulden uppstått vid ett skriftligt eller muntligt avtal är det lika bindande. Skillnaden är dock att det kan vara svårt att hävda muntligt avtal, dvs bevisa att det avtalet alls kommit till stånd och under vilka förutsättningar. Om det finns skriftligt bevis på skulden ser jag inte att det skulle bli några problem med ovanstående lösning.

Eftersom jag inte vet om det finns någon fordring i form av avtal/skuldebrev eller annat skriftligt bevis blir det svårt att bedöma dina utsikter.

Vid rättslig process kommer det vara bevisen som avgör. Om du kan bevisa att ditt ex är skyldig dig pengar har du goda chanser att du vinner, om du däremot inte har några starka bevis råder jag dig att inte ta det till domstol då det skulle kunna bli mer kostsamt än vad själva skulden kanske genererar vid förlust. (Du får vid rättsprocess om du förlorar även betala för ditt ex ombud och rättegångskostnader).

Hoppas du fick svar på din fråga! Hör gärna av dig igen om det var något jag missade!

Sara HillRådgivare