FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/08/2019

Kan jag göra mina egna barn arvlösa?

Jag vill göra mina egna barn arvslösa och att min hustru får allt. Vi äger en bostadsrätt tillsammans och har barn på respektive håll, inga gemensamma. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Regler om arv behandlas i ärvdabalken (ÄB). Du kan inte enligt svensk rätt göra dina barn arvlösa. Alla bröstarvingar har rätt till sin laglott, denna uppgår till hälften av arvslotten (se 7 kap. 1 § ÄB). Då dina barn inte är din och din hustrus gemensamma bröstarvingar kan dina barn begära ut sin arvslott redan efter din eventuella bortgång, de behöver alltså inte vänta på att även din hustru gått bort.

Bortsett från laglotten som dina barn har rätt till kan du dock testamentera bort resten av din egendom och på så sätt bestämma att den ska tillfalla din hustru. På detta sätt kan du alltså testamentera hälften av det arv dina barn annars skulle ha erhållit till din hustru.

Om du vill ha hjälp med att upprätta ett testamente kan du boka tid med en av våra verksamma jurister här

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare