Kan jag ge mitt barn en fastighet utan att det blir förskott på arv?

Hej!

Jag har tre barn sedan tidigare äktenskap som valt att inte ha kontakt med mig/oss!

Är idag omgift sedan många många år och vi har ett gemensamt barn. Vi har på senare år köpt ett fritidshus som vi ämnar flytta permanent till. Vårt gemensamma barn är betydligt yngre än sina syskon och är fortfarande skriven hemma då hon studerar fortfarande! Vi undrar nu om vi kan ge det som gåva till vårt gemensamma barn som framtida arv och om de andra barnen kan kräva henne på nåt då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Kan man ge utan att det blir förskott på arv?

När en förälder ger en gåva till ett av sina barn så presumeras det vara ett förskott på arv (6 kap 1 § Ärvdabalk). Om du inte vill att det ska vara förskott på arv så är det bara att tillkännage det, till exempel genom att skriva i gåvobrevet till ert gemensamma barn att gåvan inte är ett förskott på arv.

Vad är förskott på arv?

Ett förskott på arv innebär att den dagen då du är borta, så räknas vad ditt barn redan fått av från dennes lott (6 kap 5 § Ärvdabalk). Om ditt yngsta barn fått 10 i förskott & dina andra barn 0, och du den dagen du går bort har 110, så kommer dina barn att få 30 var, förutom din yngsta som får 20 i och med att hon redan fått 10.

Kan mina andra barn kräva mitt barn som fått förskott på pengar i framtiden?

Har ditt ena barn fått en större del i förskott än vad detta barn skulle ha haft, kan syskonen inte kräva det barnet (6 kap 4 § Ärvdabalk). Till exempel, du har gett ditt ena barn 90, den dagen du går bort finns 30 kvar. Då får de andra tre dela lika på 30, de får 10 var, men de har ingen rätt att kräva pengar av syskonet som fått 90.

Förstärkt laglott

Det finns en regel (7 kap 4 § Ärvdabalk) som innebär att om en förälder ger en gåva på ett sätt som är likställt med att testamentera kan gåvan jämkas. Denna regel brukar tillämpas till exempel när en förälder ger bort sin permanentbostad, men ämnar fortsätta bo i den och ha rådigheten över den. Då är gåvan inte riktigt en gåva, utan snarare ett testamente. Jag är inte säker på om du ville ge bort fritidshuset eller permanentbostaden till ditt barn, om du ger bort er permanentbostad och hon ska bo och leva där så är det en faktisk gåva. Om ni däremot ska ge bort fritidshuset som ni ämnar bo i så skulle gåvan i framtiden kunna jämkas då det inte är en faktisk gåva. Det innebär att dödsboet skulle kunna kräva tillbaka gåvan och att fritidshuset då skulle gå tillbaka så att alla syskonen fick dela på det lika.

Testamente

Om du vill ge det barnet som du har kontakt med en större del av arvet efter dig är en möjlighet att skriva testamente. Dina barn har rätt att få hälften av din kvarlåtenskap att dela på, det är deras laglott. Men den andra halvan står det dig fritt att testamentera över hur du vill (9 kap 1 § Ärvdabalk).

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare