Kan jag ge bort och använda mina pengar hur jag vill?

Jag har två barn, som vardera har två barn. Det ena barnet och dennes barn har jag inte haft någon kontakt med på snart sex år. Det andra barnet och dennes barn har jag kontakt med dagligen, både på telefon och genom besök. Vi är väldigt tajta! Kan jag ge bort vad jag vill till de sistnämnda barnbarnen som står mig väldigt nära? Kan jag även göra vad jag vill med mina pengar och saker?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Var och en har rätt att göra vad man vill med sin egendom. Du kommer därför alltid ha full rätt till att ge bort din egendom till vem du vill och när du känner för det. Det som du däremot måste tänka på är när du ger bort egendom till en bröstarvinge (alltså dina barn och barnbarn) är att det kan bli problematiskt sedan efter din bortgång.

Problematiken som kan uppstå efter din bortgång:

I fall du ger bort gåvor till bröstarvingar skall de som utgångspunkt räknas som förskott på arvet. Detta är någonting som nämns i ärvdabalken (6 kap. 1 § Ärvdabalken). Undantag från denna utgångspunkt är dock om:

1. Du talar om att gåvan inte är ett förskott på arvet, eller

2. det annars kan antas ha varit meningen att gåvan inte skulle inräknas i ett förskott på arv.

Det som dock sker och där konflikten kan uppkomma är om dina gåvor inte skulle räknas in i dessa undantag. Just för om gåvorna räknas som förskott på arv måste bröstarvingar som har fått gåvorna avräkna gåvornas värde på deras del av arvet. Vilket är det moment som kan skapa många konflikter.

Jag hoppas nu att jag har kunnat besvara din fråga och att allt löser sig för dig! Hör gärna av dig till oss på Lawline igenom om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare