Kan jag förkorta betänketiden vid en skilsmässa?

Hej! Kan man förkorta betänketiden vid skilsmässa?

Vi har inga barn under 16 år boende hemma.

Hur gör vi rent praktiskt?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Betänketid

Om ni båda är överens om att ni ska upplösa äktenskapet behöver ni ingen betänketid, se 5 kap 2 § äktenskapsbalken. Detta eftersom ni inte har några barn under 16 år, se 5 kap 1 § äktenskapsbalken.

Det behövs ingen betänkte tid om ni under två år har bott åtskilda från varandra, se 5 kap 4 § äktenskapsbalken.

I det fall ni omfattas av betänketid, är den sex månader, se 5 kap 3 § äktenskapsbalken.

Hur går det till i praktiken

Ni kan ansöka om äktenskapsskillnad genom att skicka en ansökan till tingsrätten i den kommun ni är folkbokförda i. Om det bara är du som vill skilja dig måste ansöka hos tingsrätten och sedan delge din maka.

Bodelning

När ni väljer att upplösa äktenskapet ska ni dela era tillgångar genom bodelning, se 9 kap 1 § äktenskapsbalken. Det innebär i praktiken att ni ska dela upp alla era tillgångar, även banktillgångar. Har ni inte skrivit något äktenskapsförord, eller om några tillgångar på annat sätt inte utgör enskild egendom, räknas allt som giftorättsgods, se 7 kap 1 § äktenskapsbalken. Det innebär att ni äger tillgångarna med lika del. Detta gäller även banktillgångar. Vid bodelningen ska ni göra avdrag för era skulder. Sedan lägger ni ihop tillgångarna och delar de lika genom lottläggning, se 11kap 2­­-3 §§ äktenskapsbalken. Lottläggning innebär att ni delar upp tillgångarna efter behov och önskemål, se 11 kap 7 § äktenskapsbalken.

Bodelningsavtalet kan ni upprätta själva om ni kommer överens. Om ni äger en fastighet måste avtalet vara skriftligt. Däremot finns det inget krav på att det ska registreras. Om ni vill registrera bodelningen kan ni göra det hos Skatteverket.

Sammanfattning

Om ni är överens om att ni ska skilja er, eller om ni har bott åtskilda från varandra under två år, behöver ni ingen betänketid. Ni kan då ansöka direkt till tingsrätten i den kommun där ni är folkbokförda. Ni ska upprätta ett bodelningsavtal. Min rekommendation är att ni gör ett skriftligt avtal. Om ni behöver hjälp med att göra en bouppteckning, eller upprätta ett avtal, är ni varmt välkomna till oss på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare