FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/06/2019

Kan jag förbjuda barnen från att träffa en släkting på min partners sida när vi skiljer oss?

Hej,

Vi har varit gifta i 14 år och har 3 barn. Efter många bråk med hans mor så har vi inte haft en bra kontakt på 10 år. Under många av dessa år så har vi även inte haft någon kontakt med henne då hon har skrikit väldigt olämpliga saker. Mina funderingar på skilsmässa är stora då jag står i vägen för relation med hans mamma. Jag har under dessa år inte velat att hans mamma träffar våra barn och då hon har gjort det har jag varit med annars har barnen inte fått träffat henne. Hon har aggressivt beteende och förnekar alltid det hon sagt och gjort. Jag litar inte på henne och är rädd vad hon är kapabel att göra om man inte går därifrån vid varje bråk. Nu hotar han med skilsmässa vilket jag känner att jag vill ta ut men kan jag söka laglig rätt att han inte får ta barn till henne under hans veckor. Vilket han hotar med.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Gemensam vårdnad

Utgångspunkten både innan och efter en skilsmässa är att båda föräldrar har vårdnaden om dom gemensamma barnen, och utövar denna tillsammans (Föräldrabalk 6:2). Att vara vårdnadshavare innebär att man ser till att barnen får sina behov tillgodosedda och den tillsyn som barnen behöver med hänsyn till deras ålder (Föräldrabalk 6:2 2 st), och detta är ditt och faderns ansvar gemensamt. Du kan alltså inte själv fatta beslut om att barnen inte ska träffa sin farmor. Även om du hade haft ensam vårdnad så är det fadern som bestämmer vad som ska hända när barnen har umgänge med honom.

Socialtjänsten

Är du orolig för att dina barn far illa hos sin farmor kan du göra en anmälan till socialtjänsten. Socialtjänsten har en utredningsskyldighet och måste därmed utreda hur det förhåller sig med barnens farmor (Socialtjänstlag 11:1). Om socialtjänsten bedömer att barnen far illa hos sin farmor kan dom bestämma att barnen inte ska träffa henne.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare