kan jag få del av arvet i förväg?

Hej! Min moder har förvaltare och bor på dementboende. Själv är jag enda barnet, väldigt sjuk och f.n. arbetslös och går på a-kassa. Min moder har betydande kontanta tillgångar efter arvet från min far och täcker via hennes pensioner gott och väl hennes månatliga utgifter. Vad kan jag göra för att få ex vis ett månadsvis förskott om 12.000,- eftersom jag inom några månader kommer inte att ha några inkomster utan skulle behöva vända mig till staten för bidrag.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör din moders egendom och din möjlighet till förskott av arv.

Din mamma kan ge dig förskott på arvet genom kontanta gåvor, men endast om det uppfyller kraven på gåva. För att något ska utgöra en gåva måste gåvokravet vara uppfyllt. Gåvokravet säger att det måste ges av egen fri vilja utan motprestation. Du personligen kan därför inte vidta någon åtgärd för att få ta del av arvet i förskott, ett förskott i arv kan endast initieras av din moder.
Din moder lider av demenssjukdom och är satt under förvaltare. Detta innebär att din moder själv inte kan ge dig förskott på arvet utan det behöver göras med förvaltarens samtycke.

Om du saknar inkomster och är i behov av sociala bidrag så är det något du har rätt att få. Sociala bidrag finns till just för en sådan situation där man inte kan klara sig själv ekonomiskt. Du kommer inte hindras sociala bidrag till följd av din mammas ekonomiska ställning. Enbart din ekonomiska ställning är föremål för bedömningen och din mammas förmögenhet påverkar först vid hennes bortgång och arvsfördelning.

Sammanfattningsvis kan du ta del av din mammas arv genom förskott om din mamma ger dig det i gåva. För att det ska bli en giltig gåva måste det vara frivilligt, utan motprestation och tillsammans med hennes förvaltare.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare