FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott07/08/2020

Kan jag få böter istället för fängelse vid grov olovlig körning?

Jag har gjort mig skylig till olovlig körning två gånger nu.Första tillfället fick jag 30dagars böte söm jag betalde 7500kr för 5månader sen....Nu åtalas jag för grovt olovlig körning för det är upprepande. Jag är 3barns Mamma och det är bara jag söm jobbar. Finns det möjlighet att inte få fängelse straff och få böte istället?..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Om man uppsåtligen framför ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad därtill gör man sig skyldig till brottet olovlig körning. Om man tidigare innehaft körkort som återkallats eller brottet skett vanemässigt är brottet att anse som grovt och fängelse om högst sex månader får utdömas (3 § lagen om straff för vissa trafikbrott).

Enligt riksåklagarens publikation Strafföreläggande i bötesmål (RättsPM 2012:7) är normalstraffet för olovlig körning 30 dagsböter. Precis som du blev dömd till vid första tillfället. Vid grov olovlig körning är normalstraffet första gången 50 dagsböter, andra gången 70 dagsböter och tredje gången 100 dagsböter. Det är i regel först vid det fjärde tillfället som det utdöms fängelse (s. 24 RättsPM 2012:7). Av praxis framkommer att det som utgångspunkt är tillräckligt med en kedja av lagföringar för grov olovlig körning som inte bryts av något uppehåll på två år eller mer för att påföljden vid den fjärde lagföringen ska bestämmas till fängelse. Första gången fängelse döms ut är 14 dagars fängelse normalt sett tillräckligt ingripande (RH 2017:35).

I ditt fall riskerar du sannolikt inte fängelse. Du har förvisso dömts för olovlig körning för fem månader sedan, vilket innebär att den överträdelse du nu gjort dig skyldig till betraktas som grov. Eftersom det är första gången du döms för grov olovlig körning kommer du, sett till praxis, att dömas till dagsböter igen, men till ett större antal än senast.

Om något är oklart är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare