Kan jag få äktenskapet ogiltigförklarat?

Min man vägrar att bo med mig och har hyrt ut större delen av sin bostad så jag kan inte vara där - han har dessutom tagit ifrån mig nyckeln till sin bostad. Säger att hans dotter - fast hon inte bor med sin pappa vägrar att han ska bo 15 km från henne med mig. Han följer hennes och hennes mammas minsta vink och dissar mig totalt.

Han vägrar släppa in mig i sitt liv. Han har sina vänner som jag inte får träffa. Åkte på bröllop 2 dagar utan att ens fråga om jag ville åka med - nämnde det bara i förbifarten.

Innan vi gifte oss var han så glad och kärleksfull och allt var toppen.

Jag känner mig helt grundlurad - han är nu en helt annan person som klagar på allt som har med mig att göra.

Kan jag få äktenskapet ogiltigförklarat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om äktenskap finns i äktenskapsbalken. Det enda sättet att upplösa ett äktenskap är genom skilsmässa. Enligt svensk rätt behöver inget särskilt skäl för skilsmässa anges, däremot ställs det i vissa fall upp krav på att skilsmässan föregås av betänketid. Om båda makar är överens om skilsmässa kan ni gemensamt ansöka om det hos tingsrätten (5 kap. 1 §). Om ni inte har gemensamma barn behöver skilsmässan inte föregås av betänketid utan kan verkställas direkt.

Om bara en av makarna vill ha skilsmässa måste skilsmässan föregås av en betänketid om sex månader (5 kap. 2 §). Därefter kan maken välja att fullfölja skilsmässan genom att anmäla det till tingsrätten inom ett år efter avslutad betänketid.

Mer information om skilsmässa och blanketter för ansökan om skilsmässa hittar du på Sveriges domstolars hemsida, här.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare