Kan jag få 2000 kr i böter för trasig baklykta?

fick böter för en trasig baklykta på 2000kr men tycker det känns mycket och hittar inte enligt lag vad som är riktigt det jag får upp är att man högst kan få 1600kr för ett bakljus enligt skruvat.se men om jag ska överklga vill jag ha en säkrare källa tex lagboken,polisen osv

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om krav på ett fordons beskaffenhet finns bland annat i fordonsförordningen.

Jag utgår i svaret ifrån att du kör en vanlig personbil. Olika typer av fordon kan ha olika krav för att få vistas i trafiken, samt olika höga böter för brott mot föreskrifterna.

Vad är det korrekta bötesbeloppet?

För ett brott mot reglerna om fordons utrustning (8 kap 9 § fordonsförordningen) har Åklagarmyndigheten publicerat föreskrifter för vilka bötesbelopp som anses lämpliga. Enligt dessa kan en baklykta som saknas eller som är ur funktion motsvarar ett bötesbelopp på 1000 kr. Om en baklykta sakas eller är ur funktion under svåra ljusförhållanden motsvarar det dock istället ett bötesbelopp på 2000 kr (ordningsbot bilaga 02 till fordonsförordningen, nr 1.21 och 2.23).

Bör du överklaga?

Om du anser att ljusförhållandena under tiden du körde med trasig baklykta inte var svåra kan du överklaga boten. Om det faktiskt var svåra ljusförhållanden var det korrekt att utfärda en bot på 2000 kr.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare