FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/10/2023

Kan jag dömas för mened om jag minns fel?

Hej! Jag vittnade i tingsrätten för ett tag sedan. Jag mindes händelseförloppet på ett sätt i en viss ordning. Sen läser åklagaren upp en rad i förhöret och då är det en sak som inte stämmer gällande tidslinjen. Mitt minne av i vilken ordning sakerna skedde är så starkt att jag inte kunde ändra mig till det som åklagaren läste upp. Det gäller alltså en grej angående i vilken ordning saker hände som skiljer sig från förhöret och i tingsrätten. Jag minns det fortfarande så som jag sa det i tingsrätten. Man kan likna det med att någon säger ”jag ska döda dig” och sen hugger kniven i magen på honom. Och jag kommer ihåg att han högg kniven i magen och sen säger ”jag ska döda dig” Kommer jag riskera att att bli misstänkt för mened för jag minns fel i vilken ordning en sak hände?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Frågor som rör mened regleras i brottsbalken.

Du begår inte mened genom att minnas fel

För att du ska kunna dömas för mened krävs att du uppsåtligen ljugit eller undanhållit sanning under ditt vittnesmål (15 kap. 1 § BrB och 1 kap. 2 § BrB). Det betyder att du medvetet ska ha lämnat felaktiga uppgifter eller undanhållit information under förhöret i tingsrätten. Att minnas fel eller att ha glömt bort en omständighet uppfyller inte kraven för mened. En förklaring till det är att du då lämnar den uppgift som du tror är sann.

Sammantaget, du kommer inte dömas för mened så länge du inte medvetet ljugit eller undanhållit sanningen under ditt vittnesmål.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Klara LindblomRådgivare