FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/05/2019

Kan jag byta mina barns efternamn utan deras pappas samtycke?

Mina barn har sin pappas efternamn. Jag och barnens pappa är separerade sen flera år tillbaka. Idag är jag gift med en ny man och bär hans efternamn. Barnen (15 och 11år gamla) vill nu lägga till även mitt efternamn. Barnens pappa vägrar att skriva på papper gällande det trots att barnen talar om vad de önskar. Hur kan jag göra för att deras önskan ska uppfyllas? Jag förstår barnens känsla, men deras pappa tycker att de inte är mogna för att bestämma vad de vill.

Vad händer om jag tar det vidare till tingsrätt? Hur går jag tillväga från nu?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag från att ni har gemensam vårdnad om er dotter.

Enligt lagen om personnamn 9 § får en person byta sitt efternamn till ett dubbelt efternamn som är bildat av båda föräldrarnas efternamn. En ansökan om namn som avser ett barn under 18 år ska göras av barnets vårdnadshavare, föräldrabalken 6 kap 2 §. Om barnet har två vårdnadshavare, måste de göra en gemensam ansökan. Detta betyder att det inte spelar någon roll att pappans namn inte ska tas bort, så länge han också har vårdnaden om barnet så måste han vara med på ansökan om ändring av namn för barnet.

Pappan till barnet måste alltså också ansöka om ändring av efternamnet även om hans efternamn inte ska tas bort. Mitt första råd till er är att försöka komma överens. Eftersom det i ert fall dock verkar svårt så kan du ansöka hos tingsrätten om att få göra namnbytet ändå, lagen om personnamn 45 §. Detta gör du hos den tingsrätt som ligger närmast där ni bor. För att hitta rätt tingsrätt klicka här. En ansökan får inte ske utan barn över 12 års samtycke, lagen om personnamn 46 §. Då utreder tingsrätten om namnbytet är förenligt med barnets bästa och om så anses vara fallet så meddelas beslut om detta vilket gör det möjligt att ansöka om namnbytet utan den andra vårdnadshavarens samtycke.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare