FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/09/2020

Kan jag bli dömd för rattfylleri om jag ovetandes fått i mig narkotika?

Jag har ofrivlligt fått i mig narokita i form av THC Genom en ätbar bakelese. Detta hände när jag var väldigt full ute på krogen, har vittne på att jag blivit omedvetet nerdrogad. (Jag visste förövrigt inte att det var något skumt i det jag åt av det jag själv kan minnas) 5 dagar senare blev jag stannad av polis och blev intagen på blod och urinprov, Dessa visade thc positiva och nu åtalas jag för drograttfylleri. Kommer jag att dömmas för detta även fast jag inte gjort detta frivilligt och hade ingen som helst aning om att jag hade narkotika i kroppen. Sa att jag inte hade någon anning om hur jag fått i mig narkotikan hos polisen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du nämner att du blivit åtalad för rattfylleri. Vad gäller brottet rattfylleri sägs det i lagtexten (lite förenklat) att den som för ett motordrivet fordon eller en spårvagn efter att ha intagit narkotika döms för rattfylleri, (se. 4 § 1 & 2 styckena trafikbrottslagen). Så som du beskriver händelseförloppet verkar detta vara uppfyllt då du haft THC i kroppen samtidigt som du fört, dvs. kört, ett motordrivet fordon (du nämner inte det specifikt men jag antar att var fallet). Det sägs inte uttryckligen i lagtexten men det krävs uppsåt för att dömas för rattfylleri.

Uppsåt innebär grovt förenklat att du ska ha vetat om att du intagit/varit påverkad av narkotika eller åtminstone vetat att det funnits en risk för att du intagit/varit påverkad av narkotika men att du inte brytt dig om denna risk. Frågan du belyser rör just uppsåtet. Frågan om du kommer dömas för brottet beror helt enkelt på om du anses ha uppsåt till brottet. Att du ofrivilligt fått i dig narkotika och inte vetat om att du haft narkotika i kroppen talar för att du inte haft uppsåt och är definitivt en grund för att hävda att du inte haft uppsåt till att begå brott och att du därmed borde frikännas. Eftersom du inte berättat detta för polisen rekommenderar jag dig att dyka upp till huvudförhandlingen (dvs. rättegången) och berätta din sida av saken. Därutöver bör du även i god tid innan huvudförhandlingen skriva till tingsrätten att du vill kalla det där vittnet som du berättat om. Du bör även vara inställd på att du kan få frågor kring varför du inte berättat detta under polisförhöret och hur du inte kunnat känna av någon påverkan efteråt m.m.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare