Kan jag bli av med mitt körkort om jag körde 20 km för fort under min prövotid?

Hej! Körde på en 70 väg och blev fotad när jag körde om jag gissar 90 km i timmen, tror också kamera ser i bilen att jag håller i min mobil… Vad kommer bli konsekvenserna, har prövotid i 2 månader till och jobbar inom budbil branschen och behöver verkligen mitt körkort för att få in så jag kan överleva och få in mina pengar. Förstår jag kommer få böter men kommer dom dra in mitt körkort? // orolig förare som aldrig har gjort något liknade innan och vill verkligen inte bli av med körkortet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vad som händer när man kör för fort och när körkort kan återkallas finns i Trafikförordningen samt i Körkortslagen (KKL).

Precis som du skriver så resulterar en fortkörning i böter, 3 kap 17 § och 14 kap 3 § Trafikförordningen. Det faktum att du använde mobilen samtidigt kan även komma att inverka på storleken av bötern. Från 2018 får förare nämligen inte att använda sig av sin mobiltelefon samtidigt som man kör, 4 kap 10 e § Trafikförordningen.

Kan du riskera att bli av med körkortet?

Grunderna för att bli av med sitt körkort under prövotiden är densamma som vid körkortsåterkallelse och regler om detta finns i 5 kap 3 § KKL. Enligt punkt 4 kan Transportstyrelsen besluta om återkallelse av körkort vid fortkörning, men det krävs att överträdelsen inte kan anses ringa. På Transportstyrelsens hemsida skriver man att de vanligaste återkallelsefallen sker när någon kört mellan 31 och 40 km/tim för fort. När hastighetsbegränsningen är 30 km/h är gränsen lägre. Eftersom du inte körde mer än 20 km över hastighetsbegränsningen och vägen du körde på var en 70-väg talar detta alltså för att du inte kommer bli av med körkortet. Många gånger beslutar Transportstyrelsen om varning i stället för återkallelse av körkort, vilket är ett mindre ingripande eftersom det betyder att du behåller körkortet. Om du bryter mot trafikregler igen görs dock en ännu strängare bedömning.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare