Kan jag bli av med körkortet på grund av brott begångna strax innan jag fick körkort?

Hejsan, jag är misstänkt för grov vårdslöshet i trafik och att jag smitit från olycka , detta hände i april och jag tog körkort två månader efter det , min fråga är om jag skulle bli dömd för grov vårdslöshet i trafik eller olovlig körning, kan jag bli av med körkort ? för jag tog körkortet efter händelse jag är misstänkt för

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I körkortslagen (1998:488) finns ett antal fall då ett körkort ska återkallas, bland annat vid grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri m.m. men även andra brott som körkortshavaren gjort sig skyldig till för vilket det kan antas att vederbörande inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken (5 kap. 3 § Körkortslagen). Reglerna för återkallelse av körkort är desamma som för återkallelse av körkortstillstånd (5 kap. 2 § Körkortslagen).

Det finns inget i lagen som stadgar att brottet måste ha skett efter att du skaffade körkort, vilket i sig talar för att körkortet i ditt fall kan återkallas. Då reglerna för återkallelse av körkortstillstånd är desamma som reglerna för återkallelse av körkort talar även det för att ditt körkort kan återkallas, trots att brottet skett före att du skaffade körkort.

Som svar på din fråga innebär det att vårdslöshet i trafik (och även andra brott) kan medföra att körkortet återkallas. I ditt fall kvittar det tyvärr att körkortet godkänts efter brottet. Ditt körkort kommer däremot inte att återkallas per automatik, Transportstyrelsen ska göra en bedömning i det enskilda fallet och även låta dig yttra dig.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare